coperta

Un weekend sănătos și un început de săptămână în forță

Majoritatea oamenilor abia așteaptă să vină weekend-ul, mai ales dacă săptămâna lor a fost destul de încărcată. Și, cu toate că au timp să se odihnească și să se răsfețe, paradoxal nu dispun de suficientă energie pentru a începe săptămâna următoare în forță.

Sunt convinsă că și tu ai oftat cel puțin o dată la gândul că : ,,Mâine iar e luni!”. Și spun oftat, pentru că poate nu ai apucat să te odihnești destul sau pur și simplu nu ai putut ieși așa ușor din starea de leneveală pentru a te apuca iar de programul fix al săptămânii.

Excesele alimentare și programul haotic al meselor, somnul neregulat sau suprasolicitarea sunt doar o parte din factorii ce contribuie la starea ta de oboseală de peste weekend și nu numai.

Totuși, nu te îngrijora. Am câteva ponturi care să te ajute să te bucuri de un weekend echilibrat și un început de săptămână plin de energie:

1. Păstrează un program normal de somn.

Dacă nu dormi destul în timpul săptămânii este inutil să încerci să recuperezi în weekend. Câteva ore în plus de somn poate te ajută să fii un pic mai odihnit pe moment, dar îți afectează metabolismul și performanțele la fel ca și atunci când dormi prea puțin. În plus, dacă te trezești la ora prânzului riști să sari peste micul dejun și să îți dereglezi ritmul circadian. Așadar, încearcă să dormi câte 7-8 ore în fiecare noapte și evită să stai treaz până dimineața.

                   somn

2. Fă-ți timp pentru micul dejun.

Este bine să te trezești devreme și să îți pregătești minuțios prima masă a zilei, chiar dacă este weekend. Un mic dejun echilibrat te va ajuta să stai departe de alimentele nesănătoase întreaga zi și îți va conferi destulă energie pentru a face tot ceea ce ți-ai propus. În plus, dacă toată săptămâna ai mâncat sănătos, iar în weekend vrei să te răsfeți, consumă alimentele respective la micul dejun și în cantități moderate. Astfel îți satisfaci și poftele și ai și timp suficient pentru a arde caloriile.

3. Ia o gustare înainte să mergi la petreceri sau în vizite

Weekend-ul dă startul distracțiilor și vizitelor la bunici, rude, prieteni și așa mai departe unde știm cu toții că tentația e mare în ceea ce privește mâncarea. Dacă vei lua o gustare sănătoasă înainte de plecare, foamea nu va mai putea să îți dicteze ce și cât să mănânci. De asemenea, dacă alegi să consumi întâi legumele îți vei potoli apetitul și deci îți va fi mai ușor să stai departe de alimentele nesănătoase.

4. Fă mișcare.

                    Smiling young woman doing stretching exercise.

Lipsa activității fizice îți induce o stare ușor depresivă, practic te moleșește și te poate predispune la un consum excesiv de alimente. În schimb, mișcarea îți dă mai multă energie și chiar te binedispune, deoarece eliberezi acei ,,hormoni ai fericirii”, numiți endorfine.  Încearcă așadar să ieși la plimbare, pe jos sau cu bicicleta, fă câteva exerciții fizice acasă, fă curat sau caută metode de a-ți îmbunătății activitatea fizică (vezi și articolul cu mișcarea). Găsește-ți un nou hobby sau alege să mergi chiar la o seară de dans cu prietenii ori familia, de ce nu?

5. Fii o persoană mai productivă.

Știu că tentația de a lenevi este destul de mare în weekend, mai ales pentru că ai mai mult timp liber și nu ești obligat să mergi la lucru, dar totuși, încearcă să îți faci un plan de activitate și în această perioadă. E chiar momentul optim să te ocupi de dezvoltarea ta personală sau profesională. Citește o carte, învață ceva nou, revizuiește-ți obiectivele profesionale, caută metode de îmbunătățire, fă-ți un plan de acțiune sau multe altele. Vei fi de o mie de ori mai câștigat decât dacă stai și nu faci nimic sau te uiți toată ziua la televizor. În plus, un pic de activitate te ține departe de frigider și face trecerea mai lină spre noua săptămână.

    carte

6. Alocă-ți timp pentru pregătirea zilei de luni.

Dacă vrei ca ziua de luni să fie una plină de energie și productivă, ar fi bine să îți rezervi măcar 10 minute duminica ca să îți pregătești o parte din lucrurile necesare pentru a doua zi. De exemplu, calcă-ți hainele, gândește-te la ce vei mânca în decursul zilei următoare și verifică dacă ai tot ce îți trebuie. Fă-ți pachețelul pentru prânz dacă e nevoie sau pregătește o parte din micul dejun. Astfel, nu va trebui să te trezești cu noaptea în cap și nu vei intra în criză de timp, dat fiind faptul că mare parte din lucruri sunt deja gata pregătite.

Îți doresc așadar un weekend sănătos și plin de energie! 😀