guacamole 6

Un preparat sănătos … Guacamole!

Și pentru că tot spuneam în articolul precedent că ar trebui să mâncăm mai multe grăsimi bune pentru a ne ajuta ficatul să își facă treaba mai eficient,  am să îți vorbesc astăzi despre guacamole.

Guacamole provine din alăturarea a doi termeni din limba spaniolă: aguacate și mole , care înseamnă avocado și moale. Mai pe românește spus, guacamole este o pastă de avocado.

Ce trebuie să știi despre avocado este faptul că are în compoziție grăsimi bune, printre care și acidul oleic, un acid gras mononesaturat regăsit și în uleiul de măsline. Aceste grăsimi nu încarcă ficatul și mai mult decât atât, protejează organismul față de bolile cardiovasculare. Avocado conține vitamine din complexul B, dar și vitamina E care este un antioxidant important ce protejează ADN-ul de agenții dăunători. Are o cantitate respectabilă și de potasiu – element implicat într-o serie de procese ale organismului, printre care și funcționarea optimă a rinichilor. Totuși, nu înseamnă că putem mânca avocado în exces! Poți să îl consumi ca atare sau preparat.

Din nou nu am să îți spun eu ce gust are pasta de avocado, așa că am să te las pe tine să încerci. Iată și rețeta de bază:

  • 1 avocado copt
  • 2-3 lingurițe zeamă de lămâie (proaspăt stoarsă)
  • 1 cățel mare de usturoi
  • 1 lingură ulei de măsline extravirgin presat la rece

Pașii de urmat:2013-07-26-how-to-cut-avocado-scoop-580w

  1. Avocado se taie de-a lungul în jumătate. Se scoate sâmburele, iar cu o lingură se scobește miezul și se pune într-ul bol mic sau o farfurie mai adâncă. (sau se curăță coaja cu un cuțit,apoi se taie cubulețe)

  2. Cu o furculiță sau lingură de lemn se pasează puțin pulpa de avocado până devine ca un fel de pastă. (De preferabil să nu folosești blenderul ca să nu distrugi prea tare fibrele sau alți nutrienți)

  3. Se adaugă uleiul de măsline, zeama de lămâie și usturoiul tocat mărunt. Gustă și dacă tu consideri că trebuie să adaugi mai mult dintr-un ingredient sau altul, nu ezita! De exemplu mie îmi place cu mai multă lămâie. În mod normal nu mai e nevoie de sare, dar dacă simți neaparat nevoia poți adăuga puțin, dar nu exagera!

Picture123Și gata! Se servește pe legume: ardei, roșii, castraveți, ridichi, morcov etc. sau pe pâine din făină integrală – de preferabil făcută în casă. Practic poate înlocui untul sau margarina. Nu degeaba avocado se numește și untul pământului.

Câteva ponturi:

  • Datorită faptului că avocado conține prea puține proteine pentru masa de dimineață, poți să servești guacamole împreună cu alte surse de proteine cum ar fi: semințele de cânepă, oleaginoasele, somonul, tonul, brânza de capră, iaurtul natural etc.

  • Rețeta o poți îmbunătăți adăugând și alte ingrediente ca de exemplu: ceapă (ea poate înlocui usturoiul dacă acesta nu îți place), frunze proaspete de pătrunjel, coriandru (boabe sau frunze), chilli (ardei sau praf de chilli), roșii (tocate mărunt și scurse puțin de zeamă ca pasta să nu iasă prea moale), piper, curry, chimion, germeni de grâu, rodie etc.

  • Ca să scapi de mirosul de usturoi (sau ceapă) mestecă bine o felie groasă de lămâie sau câteva frunze de pătrunjel proaspăt.

  • Când cumperi avocado ai grijă să nu fie mult prea moale sau maro pentru că înăuntru s-ar putea să fie stricat sau să aibe un gust amar. Coaja nu ar trebui să fie cu pete, iar codița ar fi bine să nu lipsească. Ca să te asiguri că avocado este copt, apasă coaja cu un deget. Dacă se formează ușor urma degetului, dar dispare rapid, înseamnă că este numai bun de preparat. Poți lua și avocado care nu este copt și îl lași apoi 4-5 zile într-un bol cu fructe (mere de exemplu) până se coace. Dacă l-ai desfăcut și în interior miezul nu e suficient de moale, înseamnă că nu e destul de copt pentru pastă, dar poți să îl folosești în salate.

    Poftă bună!