-8255

Tu știi cât zahăr mănânci ?

Poate ți s-a atras și ție atenția atunci când ai fost copil să nu mănânci prea multe dulciuri ca să nu faci carii! Deși această recomandare este încă general valabilă, trebuie să știi că pe lângă carii, un consum excesiv de zahăr contribuie la creșterea în greutate atât la copii, cât și la adulți și poate crește riscul apariției acneei, diabetului zaharat sau a bolilor cardiovasculare.

De ce? Pentru că zahărul care se absoarbe și se metabolizează ușor în organism determină valori oscilante ale glicemiei, în loc să o mențină constantă, ceea ce duce la suprasolicitarea pancreasului și apariția senzației de foame mai rapid decât normal. În plus, organismul folosește doar cantitatea de care are nevoie, iar excesul îl transformă apoi în grăsime.

Balancing-Blood-SugarCu toate acestea, organismul nostru are nevoie și de glucoză, în special pentru buna funcționare a creierului, dar și a mușchilor. (vezi și articolul precedent) Și, așa cum în tot răul există și un bine, trebuie să știi că nu toate tipurile de zahăr se absorb la fel de repede, iar fibrele joacă și ele un rol important în acest proces. ,,Zahărul bun” ca să zic așa îl găsești în fructele proaspete, legume, leguminoase și cereale integrale. Acest lucru nu înseamnă că îl poți consuma în exces, deoarece în cantități prea mari are același efect ca zahărul rău. Deci, diferența dintre zahărul bun și cel rău este dată în primul rând de viteza de absorbție, metabolizare, dar apoi și de cantitate.

Chiar dacă ești o persoană care deja se ferește de un consum exagerat de zahăr prin faptul că eviți să îl mai adaugi în ceai, cafea, lapte etc., există totuși riscul să consumi alimente care îl conțin sub o formă sau alta. Este vorba de acel ,,zahăr ascuns”.

Nu te îngrijora, deoarece poți controla cantitatea pe care urmează să o consumi. Haide să vedem cum.

Descoperă zahărul ,,ascuns” din alimente

Atenție la produsele cu 0% grăsime sau cu un conținut foarte scăzut de grăsimi, deoarece ele cu siguranță au o cantitate considerabilă de zahăr adăugat. De regulă, grăsimile sunt cele care dau gust mâncării, de aceea atunci când ele lipsesc zahărul și aromele vin să rezolve această problemă.Berry yogurt

Produsele dulci: iaurturile cu gust de fructe, laptele cu diverse arome, budincile, ciocolata cu tot felul de umpluturi, dulciurile în general, prăjiturile, sucurile carbogazoase etc. toate au zahăr în cantități mari. Totuși, nu te lăsa influențat doar de gust. Chiar și produsele sărate cum ar fi sosurile, dressingurile gata preparate din comerț, produsele fastfood, produsele de patiserie sau conservele au zahăr adăugat.

Apoi, trebuie să mai știi că atunci când consumi fructele sub formă de suc natural preparat acasă, zahărul lor bun se transformă în zahăr mai puțin bun. De ce? Pentru că fibrele se distrug și deci nu mai au proprietatea de a încetini procesul de absorbție, iar eliberarea de glucoză nu se va mai face treptat, ci instant. Cam același principiu se aplică și în cazul consumului de cereale decorticate (care nu sunt integrale), pentru că fibrele se pierd odată cu învelișul boabelor.

Citește etichetasugar_detective

Dacă dorești să cumperi orice produs alimentar citește întâi eticheta nutrițională ca să vezi ce ascunde. Uită-te dacă este menționat zahărul în rândul ingredientelor. De asemenea, verifică dacă această listă conține termeni ce se termină în ,,oză” : glucoză, fructoză, sucroză, galactoză etc. Toți acești compuși sunt de fapt zahăr, dar cu o altă denumire. La fel se întâmplă și în cazul siropului sau amidonului de porumb.

Apoi, verifică la informațiile nutriționale (tabelul cu compoziția pe 100g) câte grame de zaharuri are. 5g/100g înseamnă un conținut redus de zahăr, iar unde trece peste 15 g/100g este mult.

Câteva sugestii pentru optimizarea consumului de zahăr:

  • Evită să pui zahăr în ceai, cafea, lapte etc.
  • Poți înlocui zahărul cu puțină miere (foarte puțină) sau cu fructe.
  • Nu te grăbi spre absolut orice produs pe care scrie ,,fără zahăr”! S-ar putea să conțină înlocuitori artificiali cu efecte potențial dăunătoare asupra organismului. Citește bine eticheta înainte.
  • Consumă cereale integrale, iar fructele și legumele întregi, cu tot cu coajă dacă este posibil.
  • Poți să îți prepari acasă iaurtul cu fructe: alege un fruct proaspăt și adaugă-l într-un iaurt natural cu 1,5% grăsime.
  • Redu cantitatea de zahăr adăugat din rețetele clasice de prăjituri și nu numai. Poți folosi alte condimente cu aromă puternică precum vanilia, scorțișoara, ghimbirul, cuișoarele etc. sau îndulcitori naturali.

Tu ce alegi?

da841d0d57317454_doughnut-or-apple.xxxlarge

Comentarii

  1. bunicu tr water spune:

    Nu este usor sa ne luptam cu cele 300 si ceva de papile gustative,pt.a le dezexcita de tot felul de potentiatori ,arome,…..care au produs deja veritabile „sinapse”prin „mansarda”noastra,dar nici foarte greu,asa ca subscriu in totalitate la recomandarile d-voastra;indraznesc,timid sa recomand consumul de apa,cat mai corecta din . de vedere chimic,biologic si celular,in vederea eliminarii mai rapide a chimicalelor.. toxinelor din organism,,,etc,eventual si in acelasi timp „consumul „acesteia,impreuna cu mineralele cele mai compatibile cu organismul fiintelor biologice,dizolvate in forma coloidala a apei,respectiv in verdeturi(legume,fructe…)la care,procesul de asimilare si chiar fixare,este aproape de 100 la %
    Multa sanatate!

    1. Amelia Selariu spune:

      Mulțumesc pentru comentariu. Întradevăr și apa joacă un rol important în nutriție. Intenționez să abordez și acest subiect pe viitor.