sandwich 5

Tu cum îţi prepari sandwich-ul?

Atunci când nu ai prea mult timp la dispoziţie sau nu ai chef să găteşti, sandwich-ul pare a fi cea mai bună soluţie când vine vorba de mâncare. Pe lângă că se prepară rapid, este şi foarte uşor de transportat: la serviciu, la şcoală sau la facultate, în drumeţii sau de ce nu – chiar şi la picnic!

Însă uneori intervine monotonia sau mai rău, un sandwich ce se vrea sănătos se poate transforma uşor într-o bombă calorică dacă pui prea multă pâine sau dacă alegi ingredientele nepotrivite.  Dar nu te îngrijora, pentru că dacă ţii cont de câteva principii, nu ai cum să dai greş! Învață să fii echilibrat și fă cele mai sănătoase alegeri!

1. Ce fel de pâine foloseşti pentru sandwich-ul tău?

sandwichPâinea albă se digeră greu, iar consumul ei crește glicemia destul de mult (adică ,,zahărul” din sânge), așa că recomandarea mea este să folosești pâine integrală, chiflă sau lipie din făină integrală, deoarece au mai multe fibre care împiedică asimilarea ,,zahărului” și au și mai multe minerale. Ar fi ideal să fie preparate în casă, dar dacă preferi să le achiziţionezi din comerţ, nu uita să citeşti cu atenţie eticheta nutriţională pentru a te asigura că nu au coloranţi sau diverşi aditivi dăunători.

2. Cu ce ungi pâinea?

sandwich 2În loc de margarină sau brânză topită, care sunt pline de grăsimi rele (hidrogenate) şi E-uri nesănătoase, mai bine alege o pastă tartinabilă făcută în casă chiar de tine sau achiziționată de la un magazin specializat. Mă refer la paste tartinabile cum sunt: hummusul (vezi rețeta aici), guacamole (vezi rețeta aici), pasta de caju, fasole frecată, pasta de ton, crema de brânză făcută în casă (brânză proaspătă slabă + iaurt natural) şi aşa mai departe. Evită totuşi maioneza de origine animală, pastele tartinabile cu zaharuri, grăsimi saturate sau hidrogenate și sosurile cu mult zahăr sau sare, deoarece au multe calorii şi pot avea diverse efecte dăunătoare asupra organismului.

3. Turnulețul de ingrediente

sandwich 4Partea cea mai interesantă a sandwich-ului este combinația de ingrediente și arome astfel încât gustul și textura să fie potrivite pentru tine. Îți sugerez să adaugi din abundență legume proaspete de sezon, mai ales frunze verzi, deoarce au mulți antioxidanți (adică acei soldăței ce ne apără ADN-ul de factorii dăunători) și chiar și germeni de grâu dacă îți plac. De asemenea, poți să te joci și cu ceva condimente, seminţe sau fructe oleaginoase pentru a scăpa de monotonie. Iar dacă ții neaparat să ai și ceva carne în sandwich-ul tău, în loc de mezeluri, care sunt total nesănătoase datorită conţinutului mare de grăsimi rele, sare şi E-uri, poți alege fâșii subțiri de somon/ton sau de carne albă la grătar,aburi sau la cuptor, toate din surse sigure pentru a evita contaminarea cu diverse substanțe.

Şi gata sandwich-ul!

Nu îţi fie teamă să experimentezi şi încearcă să combini ingredientele şi aromele așa cum îți place ție. Însă reţine: cu cât adaugi mai multe ingrediente, cu atât adaugi mai multe calorii! Alege cumpătat şi fă-ţi plăcerea de a mânca un sandwich delicios de sănătos!

Pe curând. 😀