leurda 1

Tot ce trebuie să știi despre leurdă…

Acum că a venit primăvara, probabil că ai auzit și tu tot mai des de consumul de leurdă! Și dacă nu ai auzit până acum, cu atât mai mult e timpul să afli și tu ce este și ce beneficii aduce.

Câteva cuvinte despre leurdă…

leurda 2Leurda (Allium ursinum) sau cum se mai zice în popor ,,usturoiul ursului”, ,,ai-de pădure” , ,,aliu” etc. , face parte din familia Alliaceae, adică din aceeași familie cu usturoiul sau ceapa. Ea nu se cultivă, deci este o plantă sălbatică, dar crește abundent în locuri cu umbră, de preferabil sub copaci, pe soluri fertile și umede. Este o plantă perenă ce ajunge la o înălțime de până la maxim 50 cm, cu bulbi de 1,5 – 6 cm și răsare primăvara, după topirea zăpezilor. Înflorește abia prin luna mai-iunie, iar florile sunt de culoare albă.

Se consumă de regulă frunzele proaspete de leurdă, care au un aspect verde lucios și au un gust asemănător cu usturoiul, dar nu la fel de puternic (de unde vine și numele de ,,usturoiul ursului”). Totuși, trebuie să știi că se poate consuma și bulbul, atât gătit, cât și crud.

De la recoltare până la păstrare.

Frunzele de leurdă se pot culege în lunile martie-aprilie-mai, înainte ca planta să înflorească, deoarece atunci au conținutul cel mai mare de nutrienți. Se pot păstra la frigider câteva zile, dar nu prea mult, fiindcă leurda este o plantă sensibilă, bogată în apă și deci se veștejește rapid. Dacă ai prea multe frunze, se pot pune în pungi închise ermetic la congelator, unde rezistă câteva luni. Bulbul e de preferat să fie recoltat în perioada în care planta hibernează, adică în lunile august-octombrie și poate fi păstrat ca bulbul de usturoi.

Secretele ascunse ale leurdei.

leurda 4Trebuie să știi că leurda conține o grămadă de substanțe asemănătoare cu cele ale usturoiului, astfel se poate zice că are aproximativ aceleași proprietăți nutriționale ca și ,,fratele” ei. Una din aceste substanțe este aliicina, care dă gustul și mirosul plantei și care acționează ca un fel de antibiotic natural.

Așadar, la fel ca usturoiul, leurda ajută la combaterea infecțiilor , mai ales a celor respiratorii, combate paraziții intestinali și ajută la vindecarea eczemelor, a herpesului sau a rănilor de la nivelul pielii, datorită conținutului de substanțe nutritive (mai ales vitamina C și carotenoizi) și a compușilor bioactivi. Leurda, ca și multe alte legume cu frunze verzi, ne protejează ADN-ul de agenții dăunători datorită antioxidanților pe care îi conține, printre care și vitamina C sau carotenoizii anterior menționați.  Ea mai are în compoziție și fibre și Potasiu (K) și astfel este indicată în special persoanelor cu hipertensiune arterială sau hipercolesterolemie. Printre alte elemente minerale se mai disting și Calciul, Fosforul și Fierul, însă nu te baza doar pe leurdă atunci când dorești să îți atingi doza zilnică recomandată.

Chiar dacă pare o plantă miraculoasă, ar fi bine să consumi leurda cu moderație, deoarece în cantități excesive poate avea efecte nedorite asupra organismului.

Cum o gătesc?

Leurda se poate folosi în foarte multe preparate, dar cel mai bine e să o consumi proaspătă, de exemplu în salate, deoarece uscarea plantei sau supunerea ei la diverse tratamente termice duce la pierderea unei cantități considerabile de nutrienți. Totuși, se poate consuma și fiartă, în supe dacă chiar dorești sau ca și condiment, de exemplu în sosul pesto – italienesc.

Ca să poți profita la maxim de beneficiile ei nutriționale iată câteva idei de preparate cu leurdă:

Salată : Leurda merge foarte bine în combinație cu urzici, avocado, ciuperci, ridichi, rucola sau valeriană, dar poți alege și alte legume sau ingrediente în funcție de gusturile și preferințele tale.

leurda

Supă: Poate fi supă cremă simplă de leurdă sau de exemplu supă cremă de leurdă și urzici.

supa leurda

Sos pesto: Poate fi simplu din leurdă, ulei de măsline extravirgin și sare, dar poți adăuga și semințe de pin, parmezan și zeamă de lămâie.

leurda pesto

– Ca și condiment în Guacamole (poate fi și în loc de usturoi). Frunzele se taie mărunt și se adaugă la final în preparat.

Te provoc să descoperi și tu o nouă rețetă cu leurdă și să îmi spui apoi cum ți-a ieșit!

P.s.: Femeilor care alăptează li se recomandă să evite consumul frunzelor de leurdă, deoarece pot modifica gustul laptelui matern și astfel bebelușii s-ar putea să refuze alăptarea (așa cum se întâmplă și în cazul usturoiul sau al cepei). De asemenea, femeilor însărcinate, persoanelor cu sindromul intestinului iritabil sau celor care fac des crize de colecist li se recomandă să consume cu precauție frunzele de leurdă, chiar dacă acestea sunt tolerate mai bine decât usturoiul.

Pe curând. 😀