grilled vegetables

Gătitul la grătar – bun sau rău?

Pentru că tot vorbeam în articolul precedent de 1 mai , mâncare tradițională și așa mai departe, m-am gândit că ar fi o ocazie bună să discutăm puțin și despre cum să gătești corect preparatele la grătar. Asta pentru că inconștient o masă ce se vrea sănătoasă, dacă nu e gătită corespunzător se poate transforma într-o secundă într-un eșec culinar.

Partea bună e că nu trebuie să fii un bucătar expert pentru a pregăti o masă sănătoasă, ci mai degrabă trebuie să cunoști anumite trucuri și tehnici pe care am să ți le dezvălui și eu în cele ce urmează.

Sunt sigură că ai auzit că gătitul la grătar este una din cele mai sănătoase metode de preparare termică a alimentelor. Și asta datorită faptului că grăsimea se scurge în foc, practic alimentele ajung să fie ,,degresate” și deci au mai puține calorii. Dar probabil nu ți-a trecut niciodată prin cap că această metodă de preparare ar putea fi și dăunătoare dacă nu deții suficiente informații.

gratar 2De exemplu, o mare parte din români atunci când pun grătarul în funcțiune în mod inconștient ajung să consume mai multe calorii, mai exact mai multe grăsimi rele (saturate) și mai mult colesterol. Asta pentru că se consumă carne roșie (de porc/ vită ) și se mai pune și câte un mic, un cârnaț sau alte produse din carne intens procesată, ca să nu mai vorbim de sosuri. Dacă te numeri și tu printre ei, un prim pas ar fi să înlocuiești o parte din aceste produse cu ceva legume sau chiar fructe la grătar. Pe lângă că reduci substanțial efectele nedorite s-ar putea să descoperi și gusturi noi care să fie pe placul tău.

Apoi, trebuie să mai știi că atunci când prepari alimente pe grătar se produc anumite reacții chimice care ar putea avea efecte nedorite asupra organismului tău. De exemplu, dacă gătești carne iar aceasta se arde sau este supusă direct la flacară și dacă grăsimea se scurge direct în foc se formează substanțe cu potențial cancerigen: e vorba de aminele heterociclice, respectiv hidrocarburile policiclice aromatice. Nu e cazul să te îngrijorezi prea tare, pentru că există și câteva trucuri pentru a reduce formarea acestor substanțe cancerigene.

Cum să reduci formarea substanțelor cancerigene atunci când folosești grătarul:

1. gratar 3Investește într-un grătar bun care are un nivel intermediar între foc și grilaj și deci nu permite ca flacăra să ajungă direct la alimente. De asemenea, grătarul trebuie să fie dotat și cu un recipient de colectare al grăsimii.

2. Curăță bine grătarul cu o perie înainte și după fiecare utilizare ca să îndepărtezi resturile care s-ar putea lipi de alimentele ce urmează a fi gătite.

3. Nu pune alimentele pe grătar când focul este prea încins, altfel riști să se ardă la suprafață și să se formeze și mai multe substanțe cancerigene. Mai bine prepară-le la foc mic.

gratar 14. Alege să pui pe grătar mai multe legume în defavoarea cărnii, ca de exemplu: vinete, dovlecei, morcovi, ceapă, roșii, ciuperci, ardei etc pentru că substanțele cancerigene se formează preponderent în alimentele de origine animală.

5. Dacă tot preferi carnea, alege varianta cu mai puține grăsimi, deci nu carne roșie, mezeluri sau produse intens procesate și curăță toate pielițele albe de pe ea. Apoi taie bucățile mari în bucăți mai mici (de exemplu ca pentru frigărui) ca să se pătrundă mai repede și să nu fie nevoie să stea prea mult pe foc. Eventual poți să pui carnea la cuptor câteva minute înainte de a o pune pe grătar.gratar 4

6. Marinează carnea cu o oră, două sau chiar cu o noapte înainte și păstrează-o în frigider/lada frigorifică până la momentul preparării la grătar. Astfel se formează un fel de ,,zid” împotriva căldurii și carnea nu se mai arde atât de repede. Totuși, încearcă să nu folosești miere sau zahăr pentru marinată pentru că acestea, dimpotrivă, încurajează arderea.

 

Acestea fiind spuse, te provoc să descoperi o nouă rețetă la grătar folosind trucurile pe care tocmai le-ai învățat. Spor! 😀