detox-

Curele de detoxifiere: bune sau rele?

Abia ce au trecut sărbătorile și poate te regăsești în ipostaza în care ai exagerat un pic în ceea ce privește mâncarea și realizezi că nu te simți tocmai bine, poate prea balonat/ă, poate cu 1-2 kilograme în plus la cântar sau poate pur și simplu fără energie, deși paradoxal ai avut timp de odihnă. Ei bine, ce-i de făcut?

În ziua de azi, foarte mulți oameni apelează la așa numitele ,,cure de detoxifiere”, în speranța că așa își vor spăla păcatele făcute de sărbători. Cu toate acestea, înainte să te apuci să ștergi praful de pe storcătorul de fructe este bine să știi câteva lucruri despre ce înseamnă cu adevărat detoxifierea.

În termeni medicali există un singur tip de detoxifiere în propriul sens al cuvântului și acest tip este dedicat celor care își pun viața în pericol prin consumul excesiv de droguri sau alcool. Celălalt tip de detoxifiere, care se referă la ideea că îți poți curăța corpul de toate toxinele pe care le-ai acumulat de-a lungul vieții, este de fapt un concept pseudo-medical foarte mediatizat și menit să îți vândă tot felul de produse. De aici au derivat și curele de detoxifiere.

juice-cleansing

Există numeroase astfel de cure la ora actuală: doar pe bază de sucuri naturale, smoothie-uri sau shake-uri, cu diverse tipuri de ceaiuri, cu sare amară și apă, cu ulei de măsline și lămâie, cu ghimbir și miere, cu irigații colonice și multe altele. Ele de obicei cuprind o serie întreagă de restricții alimentare, se pot întinde de la o săptămână până la o lună, iar în această perioadă pe lângă scăderea bruscă în greutate, pot apărea dureri de cap, amețeli, lipsă de energie sau alte simptome. Toate acestea nu apar ca urmare a eliminării toxinelor, ci sunt de fapt rezultatul înfometării și deshidratării organismului. În plus, din cauza excluderii din alimentație a unor grupe principale de nutrienți se produc și dezechilibre majore în ceea ce privește metabolismul sau compoziția corporală. Cu alte cuvinte, nu faci altceva decât să îți supui organismul la un stres inutil.

Să îți spun și un secret. Corpul nostru dispune deja de un sistem specializat în ,,detoxifiere” care funcționează chiar și în acest moment, fiind alcătuit din: ficat, rinichi, piele și plămâni. Aceste organe au rolul de a descompune, practic neutraliza și elimina toxinele și fac acest lucru 24 de ore din 24. Așadar, tot ce trebuie să faci tu ca să te ,,detoxifici” este să îți menții aceste organe cât mai sănătoase astfel încât să poată să dea randament maxim.

Dacă totuși ai făcut excese 28027-1_nalimentare și ai suprasolicitat ficatul și rinichii, în loc să apelezi la curele de detoxifiere, poți pur și simplu să crești consumul de alimente ușor digerabile cum ar fi legumele și fructele cumpărate din surse sigure și să mai reduci din cantitatea de produse animale. Legumele le poți consuma atât crude, cât și gătite la aburi, prin fierebere sau la cuptor.

În ceea ce privește ficatul, încearcă să eviți alcoolul și consumă grăsimile bune în defavoarea grăsimilor rele. Acest lucru înseamnă să alegi uleiul de măsline, fructele oleaginoase, semințele de in, de cânepă, avocado etc în loc de prăjeli, margarină, cârnați, slănină și așa mai departe.

Pentru funcționarea optimă a rinichilor e nevoie să consumi cât mai multe lichide – fie că ne referim la apă plată, ceai sau chiar supe – și să nu faci exces în ceea ce privește proteinele, zahărul sau sarea.

Apoi,Greek-Yogurt trebuie să îți spun că e mai bine să consumi probiotice de exemplu din iaurt și fibre alimentare din cereale integrale, legume și fructe pentru a-ți ,,curăța” intestinele, decât să apelezi la tot felul de irigații colonice care nu fac altceva decât să îți distrugă toată flora intestinală. De asemenea, consumă fructele și legumele ca atare, dacă se poate cu tot cu coajă și un pic mai rar sub formă de shake-uri sau smoothie-uri pentru a putea beneficia de toate substanțele lor nutritive cum sunt fibrele, vitaminele și mineralele.

Ca o concluzie, încearcă să mănânci în fiecare zi cât mai sănătos ca să te asiguri că beneficiezi de absolut toți nutrienții esențiali și hidratează-te corespunzător. Ah… Și să nu uiți de mișcare! Cu siguranță vei observa că te vei simți mult mai bine după sărbători și dacă e cazul, vei da jos kilograme într-un ritm normal chiar și fără înfometare.

Pe curând! 😀