cumparaturi

Cumpără mâncarea într-un mod inteligent!

Fie că alegi să îți faci cumpărăturile alimentare din piață, magazine, supermarket-uri sau hypermarket-uri, peste tot ai o gama foarte largă de produse din care uneori este foarte dificil să alegi alimentul cel mai bun. Însă dacă ții la sănătatea ta, trebuie să cunoști anumite lucruri de bază înainte de a te încumeta să cumperi ceva.

Ai citit vreodată lista de ingrediente a unui produs? Dar informațiile nutriționale? Cât de mult ai înțeles citindu-le? Dacă nu ai niște răspunsuri concrete, atunci propun să te înarmezi cu multă răbdare pentru că urmează să învățăm să facem cumpărăturile inteligent. Chiar dacă pentru început pare o muncă laborioasă, în timp vei căpăta experiență și totul va merge mult mai rapid și mai ușor.

  1. Mănâncă înainte de a merge la cumpărături și fă o listă.

cumparaturiDacă mergi cu stomacul gol cu siguranță vei cumpăra mai mult decât ai nevoie, ba mai rău decât atât, riști să achiziționezi multe alimente hipercalorice sau să uiți ce ai de luat. Ia o gustare înainte de a porni la drum și foamea nu îți va mai dicta ce să cumperi. Și pentru că fiecare bănuț și fiecare calorie contează, recomandarea mea este să îți faci o listă de la care să încerci să nu te abați. Așa sigur nu riști să uiți să cumperi alimente esențiale pentru gospodăria ta.

  1. Alege să faci cumpărăturile din surse sigure.

În ceea ce privește produsele neambalate (legume, fructe, produse animale etc), cel mai bine e să cumperi alimente de la producători autohtoni care știi tu sigur că respectă condițiile de igienă și păstrare (mai ales dacă vorbim de brânzeturi) și știi că nu folosesc pesticide sau alte substanțe potențial dăunătoare.cumparaturi 1 Dacă nu ai posibilitatea să cumperi de la ei, atunci încearcă să te informezi bine legat de proveniența alimentelor (ca să vezi de la câți kilometri provin sau cu ce/unde au fost crescute) și nu te lăsa influențat doar de aspectul sau mirosul lor. În cazul produselor semipreparate sau gata preparate, informează-te bine despre cum au fost gătite, iar dacă nu știi sigur, mai bine nu le cumpăra.

  1. Citește termenul de valabilitate.

cumparaturi 3În cazul produselor ambalate, sunt convinsă că ai auzit deja din foarte multe surse că primul lucru la care trebuie să fii atent este termenul de valabilitate. Așa că dacă nu vrei să îți pui sănătatea în pericol , atunci verifică la ce dată expiră produsul respectiv. Citește cu atenție și condițiile de păstrare, ca să vezi dacă au fost respectate, iar în cazul alimentelor congelate verifică și data congelării. Dacă stau mult timp congelate calitatea nutrienților începe să scadă. De asemenea, nu cumpăra alimente cu termen de valabilitate modificat, pus ulterior sau greu de descifrat.

  1. Verifică ingredientele produsului alimentar.

Următorul lucru pe care trebuie să îl faci este să te uiți peste lista ingredientelor. Aici descoperi ce conține de fapt produsul pe care urmează să îl achiziționezi. De regulă, ingredientele sunt trecute în ordinea descrescătoare a cantităților și aici apar și aditivii sau aromele folosite care pot fi scrise sub formă de E-uri sau sub denumirea lor chimică (de ex.: carmin, acid citric, etc). cumparaturi 5Dacă un produs are mai mult de 5 ingrediente cu nume pe care nici nu le recunoști, atunci ar fi bine să te orientezi spre un alt aliment.

Tot la acest capitol poți vedea dacă produsul are zahăr adăugat (vezi mai multe detalii și în acest articol) sau grăsimi hidrogenate, ingrediente care se recomandă a fi evitate. La finalul listei ar trebui să apară și alergenii sau urmele de alergeni (gluten, soia etc) pe care le conține produsul respectiv, așa că dacă te știi alergic la vreunul din ingredientele menționate pe ambalaj, mai bine evită-l.

  1. Citește eticheta nutrițională.

Este esențial să citești informațiile nutriționale mai ales dacă vrei să eviți reclamele-capcană sau alimentele cu multe grăsimi saturate (rele), cu mult zahăr sau sare. Aceste informații pot fi sub formă de tabel sau pur și simplu enumerate după lista de ingrediente și sunt afișate de obicei pentru 100 grame sau militri de produs. Alte firme ilustrează nutrienții pe o porție de produs și menționează cantitatea echivalentă unei porții. Ca să nu te păcălești singur, trebuie să te gândești și la cantitatea pe care urmează să o consumi odată din alimentul respectiv, iar cu regula de 3 simplă poți afla cantitatea de nutrienți pe care o vei mănânca de fapt.

cumparaturi 2Primul lucru la care trebuie să te uiți este energia pe care o furnizează. Alimentele care au sub 100 kcal/100 g produs sunt considerate ca fiind hipocalorice, cele ce au 150-300 kcal/100 g sunt moderat calorice, iar cele ce depășesc 450 kcal/ 100 g sunt hipercalorice. Apoi trebuie să te uiți la conținutul de grăsimi (lipide) și trebuie să ai în vedere că acestea nu ar trebui să depăseașcă 30% din necesarul tău caloric pe o zi întreagă. Dacă deduci că alimentul în cauză are grăsimi saturate (cele rele) mai mult de jumătate din cantitatea totală de grăsimi, atunci evită produsul sau integrează-l corect în alimentația ta, astfel încât procentul de grăsimi saturate să nu depășească 10% din necesarul tău caloric. În cazul carbohidraților (glucidelor), alege alimentele care au și fibre și verifică atent conținutul de zaharuri. Sub 5g/100g produs înseamnă un conținut redus de zahăr, iar unde trece peste 15 g/100g este mult.

Uită-te apoi și la conținutul de sare. Conservele, murăturile și sosurile de obicei au un conținut de sare/sodiu foarte ridicat. Doza zilnică recomandată pentru un adult ar fi în jur de 2,3 – 3 grame de Sodiu (Na) pe zi, adică aproximativ 4 – 4,5 grame de sare pe zi (limita maximă admisă fiind de 6 grame sare/zi). Dacă ai terminat și cu acest lucru, verifică și restul nutrienților: de la proteine, la vitamine și minerale în funcție necesarul tău caloric recomandat și de obiectivele pe care le urmărești. Și gata! Poți să decizi acum dacă alimentul îndeplinește cerințele tale sau nu, practic dacă avantajele sunt mai mari decât dezavantajele și dacă merită cumpărat sau nu.

Acestea fiind spuse, te provoc să urmezi zilnic acești pași importanți pentru a alege mai ușor alimentele care ți se potrivesc și totodată care se încadrează într-un stil de viață sănătos. Cumpără inteligent!

Pe curând! 😀

cumparaturi 4