Curcubeu

Ce știi despre ,,un curcubeu de fructe și legume”?

Sunt convinsă că și tu știi deja că trebuie să mâncăm minim 5 porții de fructe și legume pe zi ca să ne menținem sănătatea. Însă cu toate acestea, e bine să mai știi că o alimentație sănătoasă nu se rezumă doar la numărul de porții. Un aspect foarte important este și varietatea, iar în cele ce urmează am să îți povestesc despre cum poți să îți diversifici alimentația lucrând mai mult cu culorile.

Câteva secrete despre ,,Un curcubeu de fructe și legume”…

curcubeu 2Poate și tu ca mulți alții, nu te poți gândi întotdeauna la toți nutrienții esențiali de care ai nevoie într-o zi obișnuită, mai ales atunci când nu ai timp să îți calculezi nici măcar caloriile. Asta ca să nu mai vorbesc de substanțele potențial benefice a căror denumiri pot fi greu de reținut și adesea copleșitoare.

Dar să îți spun și partea bună a lucrurilor: poți beneficia de mulți nutrienți și substanțe folositoare dacă îți setezi ca obiectiv să mănânci ,,un curcubeu” în fiecare zi, practic să iei în considerare culorile fructelor și legumelor pe care urmează să le consumi. De ce? Pentru că fiecare culoare vine cu bagajul ei de micronutrienți (vitamine și minerale) și fibre și pentru că de obicei culorile sunt date de substanțe care pe lângă că au rol de pigment, au și diferite proprietăți benefice asupra organismului. În plus, dacă îți alegi în fiecare zi tot alte fructe și legume din culorile curcubeului implicit vei obține și mese mai variate.

Totuși, ca să îți satisfac și curiozitatea, în cele ce urmează am să îți dezvălui și ce se ascunde dincolo de culorile propriu-zise ale fructelor și legumelor:

Fructe și legume ROȘII și ALBASTRU-VIOLET

curcubeu rosuPigmentul ,,cel mai popular” responsabil de culoarea roșie este licopenul, care se găsește în cantitatea cea mai mare în roșii sau în pasta de roșii și care de altfel este și un antioxidant. Practic îți protejează ADN-ul de agenții dăunători și ajută la prevenirea cancerului, în special a cancerului de prostată. Dar mai sunt și alți pigmenți ce dau culoarea roșie și care totodată sunt responsabili și de culoarea albastru-violet. Mă refer la antociani, care la fel ca și licopenul au rol de antioxidanți și în plus ajută la buna funcționare a memoriei, a inimii și scad riscul de infarct.

Mai departe, sunt sigură că ai auzit și tu că vinul roșu ajută la circulația sângelui și previne îmbătrânirea, dar află că aceste proprietăți sunt date de un element provenit din strugurii din care se face vinul și anume: resveratrolul. Trebuie să știi că acesta se găsește în cantități mici și în alte legume și fructe de culoare roșu închis spre violet.

Fructe și legume GALBENE și PORTOCALII

curcubeu galben

Culoarea galben-portocalie este dată în general de carotenoizi, dintre care ar trebui menționați în special: β-carotenul (element din care se formează vitamina A), luteina și zeaxantina.  Și aceștia au roluri de antioxidanți la fel ca licopenul și antocianii și astfel ajută la încetinerea procesului de îmbătrânire, precum  și la prevenirea cancerului. Aici trebuie să precizez și faptul că vitamina A în cantități excesive poate da toxicitate, așa că atenție la cât mănânci. Totuși, în cantități moderate vitamina A este benefică pentru piele și țesuturi și împreună cu luteina și zeaxantina scade riscul apariției bolilor de la nivelul ochilor. Citricele (portocalele, lămâile) au în plus multă vitamina C.

Fructe și legume VERZI

curcubeu verdeDacă nu știai până acum, află că cea care dă culoarea verde este clorofila. Deși încă nu sunt suficiente studii care să arate concret ce proprietăți are acest pigment asupra organismului, un lucru e cert: legumele verzi (în special cele de culoare verde închis) sunt o sursă bună de Magneziu, și asta datorită faptului că acest mineral se găsește taman în centrul clorofilei. De asemenea, legumele și fructele de culoarea verde, pe lângă faptul că au o cantitate considerabilă și de Calciu, vitamina K (care ajută la coagularea sângelui) și vitamina C, au și folați care se recomandă în special la femeile însărcinate pentru a preveni defectele de naștere (ca de exemplu Spina Bifida). În plus, fructele și legumele de culoarea verde se mai mândresc și cu un conținut destul de mare de Potasiu care este benefic în special pentru persoanele cu probleme cardiovasculare.

Fructe și legume ALBE

curcubeu albChiar dacă albul este de fapt o nonculoare, ar trebui să facă parte din curcubeul tău. Totuși, nu uita că vorbim despre fructe și legume, nu de alimente intens procesate/rafinate. De regulă, fructele și legumele de culoare albă îți întăresc sistemul imunitar, practic te ajută să lupți împotriva bolilor (ex.: usturoi, ceapă, praz), te ajută la sănătatea inimii (în special usturoiul) și la prevenirea cancerului (ex. conopida). În plus, conopida și ceapa conțin și o substanță numită quercitina care scade riscul de atac vascular cerebral.

 

Acum că știi toate aceste lucruri, te provoc să descoperi noi rețete folosind metoda ,,curcubeului”. Vei observa că pe lângă că va mai sănătoasă mâncarea, va fi și mai diversificată și va avea și un aspect mai plăcut.

P.s.: Nu e obligatoriu să ai câte un curcubeu la fiecare masă. E suficient dacă la finalul zilei știi că ai mâncat din toate culorile câte un pic.

Pe curând. 😀