ceai vs cafea

Care variantă e mai sănătoasă: cafeaua sau ceaiul verde?

Se spune că pentru unii o zi perfectă începe cu o cafea bună…  iar pentru alții cu un ceai bun!

În vreme ce americanii și o mare parte din europeni adoră cafeaua, majoritatea englezilor și a asiaticilor preferă ceaiul. Însă te-ai întrebat vreodată care variantă e mai sănătoasă sau cel puțin care dintre ele îți aduce mai multă energie pentru a începe ziua în forță?

Iată aici ce trebuie să știi:

Conținutul de calorii:

Atât cafeaua simplă obținută doar din boabe de cafea și apă, cât și ceaiul obținut prin infuzie din frunze și apă nu au mai mult de 1-2 kilocalorii pe 100 ml, diferențele fiind date de regulă de soiul plantelor. Însă din cauza gustului ușor amar, oamenii tind să adauge și alte ingrediente precum: lapte, zahăr, frișcă, îndulcitori și așa mai departe, adăugând de fapt și caloriile. Bun, dar atunci de unde vine toată energia dacă nu adaugi calorii?

Cafeina!

Ei bine, atât cafeaua cât și ceaiul conțin cafeină, o substanță ce ne ,,pune în mișcare” sistemului nervos central.cafea 2 Practic, indiferent ce alegem să consumăm, cafeina ne oferă de fapt acea energie de care am menționat anterior, energie care e complet diferită de cea dată de macronutrienți. E mai degrabă o stimulare nervoasă. Deși frunzele de ceai de regulă au cu aproximativ 2-4% mai multă cafeină decât bobul de cafea, în prepararea băuturii nu se folosesc cantități mari de frunze, așa cum se întâmplă în cazul boabelor. Astfel, prima diferență observată e faptul că 100 ml ceai verde conține cu 20-30 miligrame mai puțină cafeină decât 100 ml cafea.

Totuși, trebuie să știi că nu e bine să consumi prea multă cafeină, deoarece în cantități excesive poate avea efecte diverse de la neliniște, confuzie, transpirație accentuată, la palpitații, tremurături, insomnie, carență de Calciu etc. Și, chiar dacă o ingestie moderată de cafeină (de exemplu 2 cești de cafea pe zi) nu produce leziuni organice sau dependență,  formarea obișnuinței de a consuma cafea sau ceai verde poate genera nevoia unui aport zilnic de cafeină mereu mai crescut.

Cafeaua și ceaiul au și micronutrienți!

Deși ambele băuturi au atât vitamine și cât și minerale, nu se poate face neaparat o diferență clară de ,,mai bun” sau ,,mai rău”. Cafeaua conține vitamine din complexul B: Riboflavină – vit. B2 , Niacină – vit. B3 , folați, dar și minerale, cel mai abundent fiind Potasiul (K). În schimb, ceaiul verde conține vitamina C și mai mulți folați, iar printre mineralele cele mai abundente se numără Manganul (Mn), Fluorul și Potasiul. Cu toate acestea, cantitățile sunt destul de mici spre nesemnificativ, așa că ele nu ar trebui să înlocuiască alte surse de mâncare care furnizează acești nutrienți, ci ar trebui să fie considerate ca parte integrată a unei alimentații echilibrate în cazul în care se dorește consumul lor.

Care e treaba cu beneficiile?

ceaiAntioxidanții sunt acei ,,soldăței” care ne apără ADN-ul de agenții dăunători din exterior (radicalii liberi), practic sunt ,,zânele” care ne mențin tinerețea și ne ajută să prevenim cancerul. Trebuie să știi că atât ceaiul, cât și cafeaua conțin o cantitate considerabilă de antioxidanți, așa că indiferent de ce băutură alegi, dacă o consumi în cantități moderate te ajută să îți menții sănătatea . Totuși, studiile arată că o porție obișnuită de cafea conține mai mulți antioxidanți decât ceaiul verde sau negru. Acest lucru nu înseamnă că de acum încolo trebuie să bei doar cafea! Două ceșcuțe de ceai verde pot furniza mai mulți antioxidanți decât o ceașcă de cafea.

Așadar, atâta timp cât rămâi la băutura de bază (boabe de cafea/frunze de ceai + apă), nu trebuie să alegi neaparat o tabără la care să aderezi. E în regulă să consumi oricare dintre ele, deoarece în cantități moderate sunt inofensive și ba mai mult, îți pot aduce și câteva beneficii nutriționale.

Totuși, dacă nu îți place gustul original și de regulă adaugi zahăr, îndulcitori sau lapte, te provoc să reduci treptat cantitatea (de exemplu de la 2 lingurițe de zahăr la o linguriță până la niciuna) ca să nu adaugi calorii inutile și să încerci să folosești în schimb diferite condimente/mirodenii cum sunt : scorțișoara, vanilia, anasonul, menta și așa mai departe.  Astfel vei putea profita la maxim de toate beneficiile lor și vei experimenta și noi gusturi.

P.s.: Femeile însărcinate, persoanele cu hipertensiune arterială, alte boli cardiace sau ulcer gastric ar trebui să încerce să scadă consumul de cafea și să nu depășească 1-2 cești pe zi. De asemenea, copiilor nu li se recomandă consumul de stimulente de genul acesta sub nicio formă!

Pe curând. 😀

cafea vs ceai 2