paste 3

Bucură-te de Paște mâncând sănătos!

Parcă nu bine a trecut Crăciunul, că deja au sosit și Paștile. Adică altă tură de pregătiri, cumpărături, gătit preparate tradiționale și câte și mai câte. Și uite așa ajung mesele să fie încărcate cu tot felul de bunătăți care mai de care : de la drob de miel, sarmale, cozonaci, la ouă și iepurași de ciocolată, salată de boeuf și multe altele. Cu greu mai rezistă cineva unor asemenea tentații.

paste 9Și da, poate că te simți o persoană împlinită și fericită imediat ce ai mâncat ceva mai nesănătos, dar pe de altă parte această fericire trece destul de repede și e greu să sari peste momentul acela în care realizezi că te-ai balonat, că nu mai încapi în propriile haine sau că oboseala te doboară. Nu-i așa? Și toate acestea după doar câteva zile.

Dar a mânca sănătos de Sărbători nu înseamnă neaparat să te abții de la preparatele tale preferate. Dacă stai bine să te gândești, de fapt marea problemă nu este accesul la tot felul de ,,alimente interzise”, ci mai degrabă excesul, modul în care sunt preparate sau momentul în care alegi să le consumi.

Partea bună e că poți interveni astfel încât să te bucuri din plin de Sărbătorile de Paște și totodată să îți menții și sănătatea.

Iată cum să eviți excesul:

1. Fă o listă înainte de a merge la cumpărături. paste 5 Încearcă pe cât posibil să nu te abați de la ea și nu merge cu stomacul gol. Astfel nu vei risca să cumperi alimente hipercalorice sau care chiar nu sunt necesare. Citește bine eticheta și urmărește cu atenție și conținutul de nutrienți, în special zaharuri și grăsimi saturate.

2. Mănâncă din farfurii mai mici și nu le umple până la refuz. În acest fel vei putea deține mai ușor controlul porțiilor și deci nu vei exagera cu caloriile.

3. Gătește atât cât pentru orice zi obișnuită. Chiar dacă sunt Sărbătorile, nu înseamnă că trebuie să gătești cât pentru o armată întreagă. Nu va putea mânca nimeni atât de mult, plus că alimentele ajung să se strice foarte repede dacă nu sunt mâncate. Porționează totul ca în zilele obișnuite ale săptămânii și nu vei avea astfel de probleme.

4. Mănâncă mai multe legume paste 7 înainte de a da buzna peste cozonaci sau alte preparate tradiționale de Paști. Așa te vei sătura mai repede și vei mânca mai puțin din alimentele mai puțin sănătoase.

5. Alternează alcoolul cu câte un pahar de apă. Practic dacă nu poți evita nicicum alcoolul, măcar încearcă să te hidratezi ca să nu simți așa tare efectele date de mahmureala de dimineață.

Cum prepari alimentele?paste 8

1. Alege să gătești la abur sau la cuptor în defavoarea prăjelilor. Astfel vei avea parte de mai mulți nutrienți și de un aspect mai plăcut al preparatelor tale. Totodată vei scăpa de câteva calorii inutile și de substanțe potențial dăunătoare organismului (cancerigene).

2. Alege alternative sănătoase pentru ingredientele obișnuite de gătit. De exemplu în loc de maioneza din salata de boeuf poți pune o pastă de avocado. Avocado îl poți folosi și în loc de unt. În loc de smântână, alege un iaurt natural. Salata de vinete fă-o doar cu ulei de măsline, fără maioneză, iar în prăjituri pune mai degrabă miere în loc de zahăr, într-o cantitate mai mică. Cel mai bine ar fi să alegi deserturi sănătoase, fără zahăr sau îndulcitori, delicioase și ușor de preparat (Ex. vezi aici rețeta fursecurilor de Sărbători). Iar lista de exemple poate continua.

Când e timpul potrivit pentru alimente mai nesănătoase?

Dacă ai poftă pe o anumită prăjitură, o bucată zdravănă de cozonac, de pască sau de orice alt aliment rafinat / cu mult zahăr / cu multe grăsimi, alege să îl mănânci spre dimineață ca să ai timp să arzi caloriile în decursul zilei. Iar dacă ești în vizită la rude și crezi că nu poți rezista fără să mănânci mai mult decât trebuie, consumă câteva legume înainte de ,,ispită”  ca să te saturi mai repede.

Totuși, pe lângă ce am menționat deja, să nu uiți nici de mișcare sau de somnul odihnitor.

Sper că toate aceste mici trucuri îți vor fi de folos și sunt convinsă că dacă vei urma măcar o parte din ele  te vei bucura mai bine de zilele festive.

Sărăbători fericite! 😀