DSC05607

Arome de toamnă

Toamna zilele sunt din ce în ce mai scurte, ploile te țin tot mai mult în casă, iar melancolia parcă îți inundă fiecare părticică din organism. În plus, variațiile de temperatură, vântul și umiditatea îți afectează pielea, buna dispoziție și te predispun la o gamă întreagă de răceli. Îți sună cunoscut? Partea bună e că poți controla multe din aceste efecte nedorite. Cum? Printr-o alimentație sănătoasă și adaptată sezonului.

Nu întâmplător toamna vine încărcată cu un sac mare de alimente bogate în vitamine, minerale, antioxidanți și multe alte substanțe nutritive care să te ajute să îți consolidezi sistemul imunitar și să faci față mai ușor frigului de afară. Așa că profită din plin de acest lucru și asigură-te că ai în alimentația ta zilnică cel puțin 5 porții de fructe și legume tomnatice, cât mai diversificate și pe cât posibil de origine autohtonă. Cu toate acestea, ai grijă să nu faci excese, deoarece datorită faptului că vremea de afară te împinge să stai mai mult în casă, există riscul să consumi mai multe calorii decât ai nevoie de fapt! Cu puțină organizare și un program de mese adecvat nu vei avea probleme.

Comorile toamnei

Și pentru că uneori poate fi copleșitor de cât de multe are toamna să îți ofere, am ales câteva exemple de alimente bogate în nutrienți valoroși pe care încă le mai poți găsi și care ai putea să le incluzi și tu în alimentația ta de zi cu zi:DSC05611

1. Merele – deși sunt fructele cele mai abundente din această perioadă, nu sunt chiar atât de banale precum par. Sunt încărcate cu o grămadă de antioxidanți printre care se numără și vitamina C, licopenul (în merele roșii) și flavonoizii (ex. quercitina). Numai buni pentru a face față factorilor externi ce îți atacă organismul. În plus, coaja merelor conține și fibre (pectine și celuloze) care te ajută să previi constipația.

gutui2. Gutuile – au un efect astringent și antiimflamator datorită unor fibre cum sunt pectinele și taninurile. De asemenea, au un conținut bogat de minerale printre care Fier, Magneziu și Potasiu, esențiale mai ales pentru cei anemici, cu astenie de toamnă sau boli cardiovasculare. Gutuile mai au și antioxidanți ca de exemplu vitamina C și carotenoizii, buni pentru sistemul imunitar și pentru o piele mai sănătoasă. Atenție însă la dulcețuri, siropuri sau jeleuri din gutui, deoarece au foarte mult zahăr adăugat!

castane3. Castanele comestibile –Sunt bogate în vitamina C și mai presus de toate în vitamine din complex B: B1, B2, B6 și niacină, de aceea sunt benefice în special pentru sistemul nervos. Dintre mineralele cele mai abundente se disting Magneziul, Potasiul, Calciul și Fierul. În plus, tonifiază mușchii și conțin proteine, așa că sunt numai bune de consumat după un efort fizic intens.

catina4. Cătina – rezervorul secret de antioxidanți. Printre acești antioxidanți se numără multă vitamina C,vitamina E dar și carotenoizii. Siropul de cătină neîndulcit e o soluție ideală dacă vrei să stai departe de răceli pentru mai mult timp. În plus, datorită conținutului de minerale (în special Potasiu), aminoacizi esențiali și grăsimi bune (acizi grași nesaturați) se presupune că are efecte benefice asupra întregului organism.crucifere

5. Cruciferele – broccoli, conopida, varza albă, varza de bruxelles etc. – sunt bogate în substanțe anticancerigene și printre nutrienții potriviți pentru această perioadă se numără: vitamina C, folații, carotenii, fibrele, Potasiul și așa mai departe. Totuși, persoanele care au probleme cu tiroida ar trebui să limiteze consumul cruciferelor și să le prepare termic înainte, deoarece acestea conțin substanțe gușogene.dovleac

6. Dovleacul plăcintar – este un aliment bogat în special caroteni, pratic este benefic mai ales pentru piele, dar conține și o grămadă de alți nutrienți cum sunt: Potasiul, Zincul, Magneziul, Calciul, acidul folic, fibrele cu efect anticancerigen, vitamina C, E și din grup B (în special niacină, B1 și B2) Poate reprezenta un desert ideal dacă îl prepari la cuptor deoarece potolește senzația de dulce. Și ca un mic pont, nu arunca semințele de dovleac pentru că au grăsimi bune (omega-6), Zinc, Potasiu și țin paraziții la distanță.

nuci7. Nucile – sunt bogate în proteine, grăsimi bune (acizi grași mononesaturați), vitamine: din grupul B și vitamina E, caroteni și minerale ca de exemplu: Magneziul, Fierul, Iodul și Potasiul. Sunt ideale ca și gustare deoarece țin foamea la distanță, te ajută să te concentrezi mai bine și păstrează sănătatea inimii tale. Însă atenție la cantitate, pentru că ele vin încărcate și cu multe calorii.

Și acestea sunt doar câteva exemple … Dacă nu ai propria ta grădină din care să îți iei alimentele de sezon, alege să te aprovizionezi din surse sigure, locale, și profită la maxim de darurile toamnei pentru a-ți construi un organism puternic și un sistem imunitar de invidiat. Ah… și bineînțeles amintește-ți să bei minim 2 litri de lichide pe zi!

Iar dacă îți dorești un plan alimentar adaptat nevoilor tale, nu uita că poți apela oricând și cu încredere la un nutriționist dietetician.

Niciodată nu este prea târziu să începi să mănânci sănătos! 😀

Pe curând.